Élmények útján a természetben – természettől – természet felé
2018. szeptember 14-15-én részt vettünk az Élménykadémia Közhasznú Egyesület által
szervezett Forrás Konferencia rendezvényen. Az Élményakadémia KE rendezvényeivel
és képzéseivel – többek között – az élménypedagógia módszerére alapoz, vagyis a
tapasztalati tanulásra. Ez már önmagában szimpatikus volt, mert a környezeti
nevelési és ökoterápiás tapasztatok által elkötelezett hívévé váltunk a
„csinálva tanulni” szemléletnek (minél több érzékszerv bevonása a tanulás
folyamatába), és jó látni, hogy itthon is egyre elterjedtebb ez a megközelítés.
Természetben töltött idő lélekre és közösségre tett áldásos hatása talán egy
természetvédelemmel, ökológiával foglalkozó számára sem újszerű. Mindezen
természet adta lelki és nevelő ajándékoknak a megélése és használata az utóbbi
néhány évben egyre tudatosabbá válik nevelés, oktatás, közösségfejlesztés vagy
lelki terápiákkal foglalkozók körében is. Ide tartozik többek között pl. az erdőfürdő
vagy a konferencia szervezőinek egyik fő profilját adó kalandos élménypedagógia
is. Magát a kifejezést sok mindenre szokás használni, de jelen esetben
elsősorban Werner Michl Élménypedagógia c. könyvében található definíció
értelmében volt erről szó. A konferencia során a gyakorlati megvalósulását a
magas kötélpályák jelentették. Szó esett
többek között különböző „pszicho-szociológiai-pedagógiai” témákról, mint például a
resztoratív szemléletről a konfliktuskezelésben, lelki rezilienciáról, megoldásfókuszú
nevelésről, erőszakmentes kommunikációról, szabad játék kérdésköréről. (Lásd: javasolt
irodalmak jegyzéket és a konferencia programját.)
"egymás támaszai" - a kötélpályán egyensúlyozva |
„Az egyik legkedvesebb élményem a konferenciáról az a másfél óra
volt, amikor a VEROCS Mozgás és Élményterápiás Szakosztály és meghívott
segítőik (fogyatékkal élő fiatalok) elmesélték, bemutatták ökoterápiás
tevékenységüket. Rendszeresen megszervezett barlangi túráikon a képzett
barlangászok, a résztvevő, - többnyire valamilyen fogyatékkal élő -
gyerekekkel, fiatalokkal együtt teljesítik a kitűzött távot a barlang
járataiban. Az ökoterápia egyfajta természeti környezetben, közösségben végzett
élményterápia. Nagyszerűsége szerintem abban rejlik – és ez a barlangokban
talán fokozottan így van-, hogy az egyén kiszakad a megszokott hatások közül, és
olyan érzékszervi és fizikai benyomásokkal, mozgásformákkal barátkozik meg,
melyek egy sikeres barlangi túra után nem csak sikerélményhez juttatják a
résztvevőket, növelik az egyén önbizalmát („képes voltam rá”), fizikai és
pszichés jólétét, a természet és a társaik iránti felelősségérzetet. Megható
volt hallgatni a kerekesszékben ülő mesélőt, hogy milyen barlangi élményei vannak,
hogy amikor csúszni-mászni kell a járatokban, akkor elmosódnak a fizikai
korlátok és különbségek. Zárásként, - egy addig szótlanul ülő – fiatal
résztvevő elmesélte, hogy ő már hosszú évek óta jár, de mégis mindig elmegy a
túrákra, mert amikor már ő tud segíteni a kevésbé rutinos sérült gyerekeknek,
akkor kiérve a barlangból mindig rájön, hogy ezért megéri újra eljönni.” - Szabó Évi
Összefoglalva, egy nagyon jó hangulatú, újító szellemiségű program
volt; sok dologba belekóstolhattunk, mely inspiráció lehet a további
elmélyüléshez. Rávilágított arra, hogy a környezeti neveléssel,
természetvédelemmel foglalkozó szakembereknek érdemes nyitni az új, alternatív
módszerek, oktatási szemléletformák, kommunikációs technikák felé, hogy az
üzenetünk hatékonyabban célt érhessen. (Lásd
például Ökopszhiológiai Intézet kezdeményezései). S bátran lehet alkalmazni
mindezen élménypedagógiai és ökoterepiás lehetőségeket azon célból is, hogy a
természet értékeit, s áldásait felfedezzék és megéljék mindazok, akik nincsenek
szoros kapcsolatban a természettel a hétköznapok során. Remélve, hogy ha már
egyszer megismertük, megszerettük a természet értékeit, akkor felelősség is
nőni fog nemcsak egy-egy természetvédelmi tevékenység során, hanem a
mindennapokban is
Ezúton is köszönünk a szervezőknek és az előadó szakembereknek!
Varga Anna, Szabó Évi
Előadók
és szervezők által javasolt könyvek és internetes források:
Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant
Werner Michl: Élménypedagógia
Megoldásfókuszú nevelés, kommunikáció: Kids’ Skills
Insoo Kim Berg és Lee Shilts
WOWW-megközelítés - Megoldásépítés az iskolába
Peter Szabó, Daniel Meier és Hankovszky Katalin : Rövid és tartós
COACHING - Megoldásközpontú beszélgetések
Témával
kapcsolatos további érdekes, hazai tevékenységek és oldalak:
Ökopszichológia http://ecopsychology.hu/miazokopszichologia/
Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány ökoterápia projektje:
http://gyongybagoly.hu/hu/kepzesek-osztondijak/okoterapia
VEROCS Mozgás és Élményterápiás Szakosztály: https://www.facebook.com/MKBT-Verocs-Szakosz%C3%A1ly-287151744661874/
képek forrása: Élményakadémia Közhasznú Egyesület
képek forrása: Élményakadémia Közhasznú Egyesület
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése